پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی کریمی جهرمی

1402-11-19
|
دیدارها

دیدار عمومی در روز مبعث

همزمان با عید سعید مبعث دیدار عمومی آیت الله العظمی کریمی جهرمی با حضور جمعی از طلاب حوزه علمیه مشهد برگزار شد.
ایشان در ابتدای بیانات خود با اشاره به آیه ی شریفه لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنينَ إِذْ بَعَثَ فيهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفي‏ ضَلالٍ مُبينٍ ، مبعث را روز روز توحید ، امامت،فضیلت و روز کرامت انسانی دانستند و فرمودند: .
این که امروز برای تحصیل علوم حوزوی احساس نشاط دارید و با ذوق و شوق این مسیر را برای رسیدن به کمال طی می کنید علامت آن است که شما ایمان را پذیرا شده اید و خدا بر شما منت نهاده تا گام در مسیر اهل بیت علیهم السلام بگذارید پس شکر این نعمت بر شما واجب است.
معظم له در ادامه به بیان نحوه شکر گذاری این نعمت پرداخته و فرمودند: شکر این نعمت بزرگ برای طلاب و روحانیون آن است که  در راه تحقق اهداف عالیه بعثت پیامبر صلی الله علیه و اله به صورت جدی کار کنیم. با قرآن آشنا باشیم. طلبه باید اهل قرآن باشد و هر روز مقداری از قرآن که حداقل 50 آیه در روز است را با توجه به معنا و تفسیر بخواند و بکوشد آن آیات را در زندگی خود جاری نماید.

آیت الله العظمی کریمی جهرمی با بیان آنکه جامعه از روحانیت توقعات مهم و درستی دارد فرمودند: امروز قیافه ی طلبه، حرکات و سکنات او نحوه ی معاشرتش با مردم بسیار مهم است و گاه کامل و مثبت بودن این ویژگی ها سبب مزید ایمان جامعه می گردد و گاهی نقص در یکی از این موارد جامعه را از دین روی برگردان می نماید. باید تا حد توانمان بکوشیم که در ارتباطمان با اقشار مختلف مردم با زبان نرم و اخلاق خوب آنان را به مسیر اهل بیت علیهم السلام آشنا نماییم.

معظم له با اشاره به ثواب زیارت امیرالمومنین علیه السلام در شب و روز مبعث، به نقش تاریخی آن حضرت در گسترش پیام بعثت پیامبر اکرم اشاره کرده و فرمودند: زیارت امیرالمؤمنین علیه السلام در شب مبعث دارای اجر و ثواب است و آن به این دلیل است که آن وجود مبارک، جان پیغمبر صلی الله علیه و اله بودند و نکته بعد آنکه احکام الهی و مکرمت های اخلاقی را که پیامبر برای جوامع آورد اول کسی که آن را ابتدا در جان خود نهاد وجود مبارک حضرت امیرالمومنین علیه السلام بود و پس از آن با تمام توان این مکرمت های اخلاقی و مقررات عالیه آسمانی را به جوامع رساند .

ایشان در ادامه با اشاره به کلمه ی وَ يُزَكِّيهِمْ در آیه ی ابتدای سخنانشان فرمودند: عزیزانم تزکیه سرمایه زندگی است. اینکه ما نباید خود را برتر از دیگران بدانیم و به هر عنوانی بخواهیم مردم را تحقیر کنیم. بندگان خدا همگی نزد خدای متعال محترم اند. نکند که با حرف و عملمان یک نفر از جامعه چه عالم و مجتهد چه مردم شهر را در از عظمت و بزرگی اش بیندازیم. به خصوص طلاب باید روی این کلمه کار کنند. طلبه ای که اهل غیبت و تهمت باشد یا آبروی مردم را ببرد نزد امام زمان ارواحنافداه هیچ جوابی نخواهد داشت.

مرجع عالی قدر فرمودند: حوزه که فقط به خواندن کتاب‌های عربی و ادبی و فقهی و اصولی نیست. روح حوزه عبارت از تهذیب است و الّا فردی درس خوان هم باشد،‌ تمام اصطلاحات فقهی و اصولی را مسلط بوده باشد، اما اخلاق بدی داشته باشد، و مردم را تحقیر بکند بداند این رفتار در جان او اثر می‌گذارد و به مرور این فرد با این اخلاق شیطانی به سوی نابودی می رود.

ایشان در پایان بیانات خود ضمن توجه حاضران به تامل در اهداف بعثت و آیه ی شریفه ابتدای بحث به دوری از مقام و جاه طلبی توصیه کرده و فرمودند:پیام اصلی این عید(مبعث)تزکیه است.دائما از نفسمان مراقبت کنیم تا در جامعه اثر گذار و در آخرت،نزد اولیای الهی روسفید باشیم.

 

گزارش تصویری
عکس نوشت